zaterdag 27 augustus 2011

Honeycomb

Sinds ik Nigella Lawson ooit honeycomb zag maken op tv fascineerde dit recept me. Door bicarbonaat aan hete karamel toe te voegen, gaat het mengsel hevig schuimen. Vervolgens stort je het uit op een bakplaat en laat je het opstijven.
Ooit had ik tijdens een tochtje naar Londen een potje bicarbonaat gekocht met het idee dit recept uit te proberen. Inmiddels heb ik ondekt dat je bicarbonaat ook gewoon in een toko kunt kopen.

Voor honeycomb wordt meestal golden syrup gebruikt. Ook al zoiets wat je in Nederland nauwelijks kunt vinden, maar ik lees ergens dat je het kunt vervangen door honing. Je laat eerst de boter, suiker en honing smelten en laat het dan doorkoken totdat de karamel goudbruin is. Dat blijkt al lastig, want aan de randen werd mijn caramel al bijna donker terwijl in het midden de caramel nog licht van kleur was. Als ik later de honeycomb proef is deze ook erg bitter, dus waarschijnlijk te lang doorgekookt.

De textuur is overigens erg lekker, heel licht door al de luchtbelletjes en toch knapperig. Ondanks de bitterheid van mijn honeycomb proef ik ook duidelijk de karamel en boter. Het lijkt me zonder meer lekker om dit in kleine krummels te verwerken in bijvoorbeeld gesmolten chocolade of ijs, maar of het zo uit de hand ook lekker is weet ik nog niet zeker. Ik wil dit nog een keer klaarmaken, maar dan minder lang doorkoken.

Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept:
110 gram suiker
40 ml honing
30 gram roomboter
1 theelepel bicarbonaat

Bereiden:
1. Bedek een bakplaat met bakpapier en vet het papier in met olie
2. Laat de boter, suiker en honing al roerend langzaam smelten in een pan met een dikke bodem en breng het mengsel aan de kook. Laat doorkoken totdat het goudbruin van kleur is.
3. Neem de pan van het vuur en meng al roerend het bicarbonaat door de karamel. Stop met roeren zodra de bicarbonaat is opgenomen in het mengsel (anders sla je de lucht uit het gerecht).
4. Stort het mengsel op de bakplaat en laat afkoelen. Breek vervolgens in stukken.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Zag vanavond op Masterchef Australie hoe Heneycomb gemaakt werd. Nooit van gehoord of gezien, dit moet ik proberen te maken. Na wat google-en hier terecht gekomen. Zal het binnenkort proberen en mijn bevindingen delen...

Anoniem zei

golden syrup is gewoon bij de jumbo te koop !

ik heb het nu meerdere malen geprobeerd, maar bij mij blijft de caramel verbranden rond de 100 graden :(

Kim Coenraad zei

Je suiker eerst oplossen in een beetje water en daarna gaan verhitten tot je een mooie caramel hebt

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers