maandag 14 november 2011

Zarzuela Valenciana (stoofschotel van vis en zeevruchten)

In het blad Boodschappen vond ik dit recept voor een stoofschotel van vis en zeevruchten. Hoewel het een stoofschotel is, is het gerecht toch vrij snel kaar. Er zit lekker veel vis in en de combinatie met de pittige tomatensaus is erg smakelijk.

Ik wist vooraf niet wat ik bij dit gerecht zou serveren. Ik had daarom gekozen voor een salade. Maar toen ik dit recept gemaakt had, besefte ik me dat het veel beter zou zijn om er brood bij te serveren om in de saus te dopen.

Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 4 personen:
5 eetlepels milde olijfolie
1 grote ui, fijngesnipperd
3 teentjes knoflook, fijngesnipperd
1 laurierblad
mespunt saffraanpoeder
1 theelepel paprikapoeder
½ Spaanse peper, zonder zaadjes, fijngesnipperd
1 eetlepel tomatenpuree
3 rijpe trostomaten, zaden verwijderd, in kleine blokjes
2 eetlepels droge sherry
1 glas droge witte wijn
1 visbouillonblokje
500 gram gemengde zeevruchten, diepvries
400 gram witte visfilet naar keuze, in gelijke stukken
½ bosje platte peterselie, fijngehakt

Bereiden:
Verwarm de olie in een grote wijde pan of wok en fruit de ui op lage stand in circa 5 minuten zacht en goudbruin. Voeg de knoflook, laurier, saffraan, paprikapoeder en Spaanse peper toe en fruit nog een paar minuten op lage stand tot alles gaat geuren. Voeg dan de tomatenpuree en tomatenblokjes toe en bak tot de tomaat zacht is en de saus iets gaat binden. Voeg de sherry, de wijn en het bouillonblokje toe en kook even op hoog vuur tot de alcohol is verdampt. Verdeel de zeevruchten en vis gelijkmatig over de saus. Laat met deksel op de pan op lage stand circa 15 minuten stoven. Bestrooi de ­zarzuela met peterselie.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers