vrijdag 30 maart 2012

Aubergine gevuld met gehakt en tomaat

Als kind mocht ik op mijn verjaardag altijd kiezen wat we aten. Lange tijd koos ik voor paprika's gevuld met gehakt. Ik vond dat heerlijk. Daar moest ik ineens weer aan denken toen ik dit recept van aubergine gevuld met gehakt en tomaat maakte.
In dit recept wordt het gehakt aangemaakt met wat ui, knoflook en shoarmakruiden. Vooral die shoarmakruiden geven een lekker pittig smaakje aan het gerecht. De aubergines worden gestoofd in het vocht met de tomatenblokjes en wat bouillon. Wel irritant dat in het oorspronkelijke recept ineens bouillon in het recept genoemd wordt, maar nergens staat hoeveel. Ik heb de bouillon en het tomatenvocht in evenredige hoeveelheden gebruikt. Maar ik vond dat dit stoofvocht eigenlijk weinig toevoegde op het bord. Dus als ik dit nog een keer maak stoof ik de aubergines gewoon in het tomatenvocht en dat serveer ik er dan niet bij.

Maar het is maar de vraag of ik het nog een keer maak. De aubergines waren op zich smakelijk, maar ik vond de smaak een beetje vlak. Het mag voor mij allemaal wat pittiger. En dat is nu precies wat gevulde paprika's wel hebben. Dus nu ik me weer herinner hoe lekker ik dat vond, ga ik ze binnenkort een keertje maken.

Kijk op mijn website voor:

Recept voor 4 personen:
2 grote aubergines, gehalveerd
1 grote ui, gesnipperd
2 tenen knoflook, geperst
4 eetlepels olijfolie
350 gram rundergehakt
2 theelepels shoarmakruiden
1 blik tomaatblokjes (400 gram)
40 gram geraspte Parmezaanse kaas

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 200°C.
2. Snijd het vruchtvlees uit de halve aubergines, maar laat ruim 1 cm langs de schil zitten. Bestrooi de helften met wat zout en peper en leg ze in een ingevette ovenschaal.
3. Snijd het vruchtvlees klein en bak het met de ui en knoflook in de olie in een hapjespan zachtjes goudbruin. Voeg het gehakt en de kruiden toe en bak het gehakt rul. Laat de tomaatblokjes uitlekken en vang het vocht op. Voeg de tomaatstukjes toe en bak zachtjes mee.
4. Vul de auberginehelften met het gehaktmengsel en bestrooi met wat kaas. Schenk het vocht van de tomaten in de schaal rond de aubergines. Bak de aubergines ± 25 min. in de oven.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers