zondag 25 maart 2012

Stifado

recept; recepten; hoofdgerecht; hoofdgerechten; rundvlees; stoofschotel; grieks; mediterraan;
Met dit zomerse weer krijg ik zin in vakantie! Om alvast in de stemming te komen maak ik een gerecht dat ik vaak eet als we op vakantie zijn in Griekenland: stifado. Stifado is een stoofschotel die met rundvlees of konijn wordt bereid. Ik maak het met rundvlees.

Net zoals bij veel stoofschotels, is het recept op zich niet heel erg bewerkelijk. Na het aanbraden van het vlees en het toevoegen van de ingrediënten gaat de pan de oven in, waar het gerecht nog lekker een paar uur doorpruttelt.

Het gerecht ruikt heerlijk. De smaak ik onmiskenbaar mediterraan, je proeft de kaneel en komijn op de achtergrond. En het is op zich ook lekker. Maar toch mis ik iets. Het is niet het gerecht zoals ik het me herinner van vakanties. Begrijp me niet verkeerd: dit recept is lekker en zou ik zeker nog een keer willen maken, maar ik ga toch op zoek naar een ander recept voor stifado.

Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Mijn versie van het recept voor 2 personen:
400 gram runderlappen, in blokjes
2 eetlepels olijfolie
3 teentjes knoflook, fijngesneden
½ blik tomatenblokjes met sap
125 gram sjalotjes, in vieren
2 dl rode wijn
20 ml rode wijnazijn
1 theelepel kaneel
1 theelepel geraspte nootmuskaat
1 laurierblaadje
2 kruidnagels
½ theelepel gemalen komijn
mespunt chilivlokken
versgemalen zwarte peper
zout
2 eetlepels tomatenpuree
25 gram boter of margarine
5 gedroogde tomaten op olie, in stukjes gesneden
± 1 eetlepel bloem om het vlees mee te bestrooien

Bereiden:
1. Verwarm de oven voor op 160°C.
2. Doe bloem in een plastic zak. Doe de vleesblokjes erbij en schud het geheel goed, zodat alle vleesblokjes worden bedekt met bloem.
3. Verhit de olijfolie in een ovenvaste braadpan en bak hierin het vlees op matig vuur rondom bruin. Voeg dan al roerende de kruiden en de knoflook toe en meng alles goed door elkaar. Voeg peper en zout naar smaak toe. Giet de azijn en ca. 25 ml rode wijn toe en laat het ongeveer 2 -3 minuten zachtjes pruttelen.
Voeg de tomaten uit blik, de gedroogde tomaten en tomatenpuree toe. Voeg dan zoveel van de rest van de wijn toe, dat het vlees net onder staat. Leg de sjalotpartjes boven op het vlees en verdeel daarover de boter.
4. Zet de braadpan gedurende ca. 2 uur in de oven totdat het vlees zacht en gaar is. Roer het gerecht af en toe door.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers