zaterdag 30 maart 2013

Spinazietaart met pijnboompitten

recepten; recept; hoofdgerecht; hoofdgerechten; quiche; hartige taart; spinazie; vegetarisch;
Heerlijk deze vegetarische hartige taart met spinazie, kaas en pijnboompitten. Ik maakte deze spinazietaart met pijnboompitten al eerder en had toen het bladerdeeg vervangen door deeg voor hartige taart. Dit keer heb ik het oorspronkelijke recept gemaakt met bladerdeeg. Wat een verschil! Het bladerdeeg is veel knapperiger, maar ook minder droog en laat de smaak van deze taart extra goed uitkomen.

Ik had dit keer de belegen kaas vervangen door geraspte geitenkaas. Gewoon omdat ik nog een stukje over had, maar ook omdat het heel goed combineert met spinazie. Met het bladerdeeg en geitenkaas is deze hartige taart absoluut een aanrader!

Voor het bakken van een quiche gebruik ik het liefst een bakvorm met een losse bodem. Na het bakken zet ik een kopje op een bord en zet de bakvorm met de quiche op het kopje. Je drukt dan de quiche heel makkelijk uit de vorm. Uiteraard vooraf de vorm wel invetten.
Voor een hartige taart voor 2 personen gebruik ik een bakvorm van 18 cm. Voor 4 personen gebruik ik een bakvorm van 23 cm.
Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 4 personen:
750 gram gewassen spinazie
4 bosuitjes, in ringetjes
2 eetlepels olie
zout
peper
½ theelepel nootmuskaat
5 plakjes bladerdeeg
100 gram geraspte belegen (geiten)kaas
2 eieren
2 dl slagroom
75 gram pijnboompitten


Bereiden:
  1. Oven voorverwarmen op 225°C.
  2. Plakjes bladerdeeg in ca. 5 minuten laten ontdooien.
  3. In grote pan olie verhitten, spinazie in gedeelten toevoegen en al omscheppend in ca. 3 minuten laten slinken. Bosuitjes, zout, peper en nootmuskaat toevoegen en nog ca. 2 minuten zachtjes stoven. In vergiet laten uitlekken.
  4. Springvorm van ca. 24 cm doorsnede invetten. Plakjes bladerdeeg op elkaar leggen en uitrollen tot ronde lap ca. 2 cm. groter dan vorm. Springvorm bekleden met bladerdeeg en daarbij opstaande rand vormen. Hier en daar met vork gaatjes in deeg prikken. In midden van oven bladerdeegbodem ca. 10 minuten bakken.
  5. Deegbodem uit oven nemen en eventueel bodem omlaag duwen met bolle kant van eetlepel. Kaas over bodem strooien. Goed uitgelekte spinazie hierover verdelen. In kom eieren en slagroom met zout en peper loskloppen en mengsel over spinazie schenken. Pijnboompitten over bovenkant van taart verdelen.
  6. Spinazietaart midden van oven in ca. 25 minuten verder gaar en goudbruin bakken.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers