woensdag 30 oktober 2013

Gevulde puntpaprika's met pesto en gehakt

recept; recepten; hoofdgerecht; hoofdgerechten; paprika; puntpaprika; gehakt; ovenschotel; mediterraan;
Vroeger waren gevulde paprika's mijn lievelingskostje. Als ik op mijn verjaardag mocht kiezen wat ik wilde eten, vroeg ik mijn moeder altijd om met gehakt gevulde paprika's. Die jeugdherinnering kwam weer tot leven toen ik eerder dit jaar het lekkere recept voor Mexicaanse paprika's met kidneybonen en tortilladeksel maakte. Het nodigde uit om verder te experimenteren met recepten van gevulde paprika's.

Dit recept van gevulde puntpaprika's met pesto en gehakt lijkt al meer op mijn jeugdherinnering. Het gehaktmengsel is lekker pittig door de sambal toch mediterraan door de groenten, kruiden en pesto.
Nadeel van het recept vond ik dat rode puntpaprika's vrij smal zijn. Er paste dan ook maar een klein beetje van de vulling in. De rest heb ik er apart bij geserveerd. Ik denk dat het beter is om voor dit recept gewone paprika's te gebruiken waar meer vulling in past. Deze kunnen eventueel even gekookt worden om ze wat zachter te maken.

Daarnaast wordt er wat Parmezaanse kaas over het gehaktmengsel gestrooid en dat moet smelten in de oven. Nu is Parmezaanse kaas een vrij droge kaas en zal dus nooit erg goed smelten. Ik adviseer om een jongere, smaakvolle kaas te gebruiken die goed smelt.

Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 4 personen:
2 rode puntpaprika`s
250 gram rundergehakt
1½ theelepel sambal oelek
1 theelepel gedroogde Italiaanse kruidenmix
1 theelepel gedroogde basilicum
1 theelepel gedroogde oregano
Zwarte peper
2 eetlepels pesto rosso
Parmezaanse kaas, geraspt
100 gram Italiaanse roerbakgroenten, fijngesneden
1 eetlepel olijfolie
100 gram kerstomaatjes, in vieren

Bereiden:
  1. Verwarm de oven voor op 200°C.
  2. Halveer de rode puntpaprika's in de lengte en verwijder de zaden en zaadlijsten.
  3. Meng in een kom het gehakt met de Italiaanse kruiden, oregano en basilicum. Breng op smaak met peper. Verhit in een koekenpan de olijfolie en bak hierin het gekruide gehakt rul. Voeg de Italiaanse roerbakgroenten, sambal en pesto toe en bak dit enkele minuten mee. Voeg op het laatst de kerstomaatjes toe en bak die kort mee.
  4. Vul de paprika's met het gehakt mengsel en de strooi er wat Parmezaanse kaas overheen. Bak de paprika's ca. 10 minuten in de oven tot de kaas gesmolten is.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers