donderdag 20 februari 2014

Stoofschotel met lamsvlees en aubergine

recept; recepten; hoofdgerecht; hoofdgerechten; lamsvlees; tajine; stoofschotel; aubergine; peterselie; koriander; tomaat; tomaten; arabisch;
Deze stoofschotel met lamsvlees en aubergine wordt op smaak gebracht met ras el hanout.  Ras el hanout is een Marokkaans kruidenmengsel met onder meer gember, kaneel, kruidnagel, peper, kardemom en kurkuma. Dit kruidenmengsel past erg goed bij lamsvlees.

In dit recept voor een stoofschotel met lamsvlees en aubergine worden blokjes lamsvlees eerst even gebakken en daarna gestoofd met onder meer rode uien, tomaten, aubergine en natuurlijk de ras el hanout.
De groenten die gebruikt worden zijn mild van smaak en daarom proef je vooral lamsvlees en ras el hanout in deze stoofschotel. De groenten zorgen ervoor dat de stoofschotel goed gevuld is. Een lekkere stoofschotel met simpele smaken.

In dit recept voor een stoofschotel met lamsvlees en aubergine wordt op het laatst wat peterselie en koriander over het vlees gestrooid. Ik houd niet van de smaak van koriander en heb alleen peterselie gebruikt, smaakte prima.

TIP: Ras el hanout over? Probeer dan ook eens het recept van een kip-groentetajine met citroencouscous.

Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 4 personen:
4 teentjes knoflook
1 kilo lamsbout zonder been, in stukken
1 eetlepel ras el hanout
zout
peper
2 eetlepels olijfolie
3 rode uien
5 tomaten
2 aubergines
1 bosje platte peterselie
1 bosje koriander

Bereiden:
  1. Pel en snipper de knoflook. Meng het lamsvlees met de ras el hanout, knoflook, zout en peper. Verhit de olie in een braadpan of tajine en braad er het vlees ca. 10 minuten rondom in.
  2. Pel de rode uien en snijd in parten. Was de tomaten en snijd in parten. Was de aubergines en snijd in repen. Verdeel de tomaat en de ui over het vlees en meng door elkaar. Leg de aubergine er bovenop en leg het deksel op de braadpan of tajine. Laag het geheel op laag vuur ca. 1½ uur stoven.
  3. Was de peterselie en koriander, schud droog en pluk de blaadjes van de takjes. Strooi de peterselie en koriander over de stoofschotel en serveer.
 
TIP: De koriander kan weggelaten worden of vervangen door extra peterselie.

1 opmerking:

Ingeborg van der Velde zei

Wat een verrukkelijk recept! Hier met mijn kinderen en man heerlijk van gesmuld. Jammer genoeg heb ik tijdens het koken een stukje vlees op mijn keukenblad laten vallen en dacht bij mezelf ah haal ik er zo wel vanaf. (had namelijk erg veel honger) Op het moment dat ik het eraf haalde kwam ik erachter dat het een vlek achter gelaten had op mijn keukenblad die ik er niet meer uit kon krijgen. (vond ik persoonlijk niet erg was wel tijd voor een nieuwe vond ik zelf, of mijn man er blij mee was is iets anders) Heb toen een nieuwe keukenblad gekocht op http://composietkeukenblad.be en ben er onwijs tevreden mee. Maar nogmaals een verrukkelijk recept en ga het zeker vaker maken.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers