zondag 26 februari 2017

Bonbon van gerookte zalm

recept; recepten; voorgerecht; voorgerechten; zalm; gerookte zalm; vis;
Nog voordat ik een hap gegeten had liep het water me al in de mond bij dit feestelijke voorgerechtje. Wat ziet het er mooi en lekker uit! Bij deze bonbon van gerookte zalm worden plakken gerookte zalm gevuld met een mousse van gerookte zalm, crème fraîche en kruiden. Het is heel eenvoudig om te maken en ontzettend lekker. Echt een gerechtje om op tafel te zetten bij een feestelijk etentje.

Voor de vulling wordt in het recept bieslook en dragon gebruikt. Het lijkt me ook lekker om dille te gebruiken in plaats van dragon.

Ik heb de bonbon geserveerd op wat blaadjes rucolasla waar ik wat een dressing van olie en citroen overheen heb gesprenkeld. Lekker in combinatie met de gerookte zalm!
Voor de dressing gebruikte ik 5 eetlepels olijfolie, het sap van een halve citroen met wat peper en zout.

Ik hield overigens nog zalmmousse van de vulling over. Heerlijk op een toastje!
Voor het pureren van de zalmmousse heb je een staafmixer of hakmolen nodig. Zelf gebruik ik deze staafmixer, die ook een hakmolen en slagroomklopper heeft.
Kijk op mijn website www.testkok.nl voor:

Recept voor 2 personen:
2-4 dunne plakken gerookte zalm
100 gram gerookte zalmsnippers
125 ml crème fraîche
zout
peper
1 theelepel citroensap
1 eetlepel fijngesneden bieslook
½ eetlepel fijngesneden dragon

Bereiden:
  1. Bekleed 2 kopjes of kleine vormpjes met plasticfolie. Bekleed de vormpjes vervolgens met de plakken zalm. Laat de plakken zalm iets over de rand hangen.
  2. Pureer de zalmsnippers met de crème fraîche en breng op smaak met zout, peper en citroensap. Spatel de fijngesneden kruiden door de zalmmousse.
  3. Verdeel de zalmmousse over de vormpjes en vouw de gerookte zalm over de mousse, zodat het een bonbon wordt. Laat de zalmbonbon ongeveer 4 uur in koelkast opstijven.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Volgers